The-Iceman-in-Parijs.reismee.nl

Dag 6

Deze morgen ( om 11.00u) is er een rondleiding op Ralond Garros voorzien . Daarom zijn we vanmorgen ook vroeg vertrokken .Roland Garros is het wereldberoemde tennisstadion in het westen van Parijs waar onder meer in mei en juni de French Open-wedstrijden worden gespeeld. Maar eerst bezoeken we de eifeltoren . Na wat dwalen komen we bij het Parc de Champ de Mars, waarna we 'oog in oog' staan met de Eiffeltoren. Wat een imposante toren (ruim 300 meter hoog!). We wandelen er even onder...wel heel indrukwekkend als je het me vraagt .De rijen om de toren te bezoeken zijn mij te lang en blijf er daarom niet al te lang want straks nemen we de metro naar het stadium Roland Garros voor onze rondleiding. Daar onze tennissters al jaren hoge toppen scheren, ook in Frankrijk. Het is dus niet verwonderlijk dat Justine Henin in het Tenniseum, het museum van het Parijse tennismekka, aanwezig is. Daar wilde ik toch eens naar toe. Je kunt echt tijdens de rondleiding op Roland-Garros in de voetsporen van onze viervoudige winnares van het toernooi treden: onder meer kregen we uitleg over de spelersruimtes, de kleedkamers, het court Philippe-Chatrier en de perszaal onder een deskundige leiding van ......Een must voor tennisliefhebbers Nu gaan we vlug iets gaan eten niet ver van het Louvre vandaan ( bistro des Victoires ) om dan straks 'het Louvre' te bezoeken .

Het Louvre : is een zeer groooot Museum. Het bestaat uit drie vleugels: de Richelieu-vleugel, de Sully-vleugel en de Denon-vleugel. De Mona Lisa van Leonardo da Vinci is waarschijnlijk het beroemdste stuk uit de collectie van het Louvre . We zijn niet van plan om veel te doen , het is zo immens groot dat je haast in de kunst verdwaalt. Daarom zijn we pas vanavond binnen geweest omdat het museum open is tot 21.45 u want de prijzen zijn dan goedkoper ( ! ) , de rijen niet lang en je hebt ruim de tijd om het belangrijkste te zien . De zalen met beelden zijn echt heel mooi. De beelden zijn prachtig, en ook de zalen op zich al een kunstwerk. De kunstschatten uit de oudheid tot de Romeinse tijd zijn ook indrukwekkend. Hebben heel veel mooie sarcofagen gezien . Na het bezoek begint het dan al wat te schemeren en is het mooi om op Cour Carrée om foto's te nemen. Het was de vermoeide ogen en voeten waard. Zodra je in het Louvre bent komt er zoveel op je af. Elk kunstwerk heeft zijn eigen verhaal en geschiedenis .Als je echt alles wil zien in het Louvre ben je ongeveer een week bezig. Ik denk dat zo'n week voor een liefhebber van kunst zeker wel de moeite waard zal zijn , maar kun je je dan nog herinneren wat je allemaal op de eerste dag hebt gezien? Ik denk het niet..En ik weet eerlijk gezegt echt niet alles meer van wat ik in die 3 uur heb gezien, alleen de momenten die het meest indruk op je hebben gemaakt zullen je bijblijven, zoals voor mij de Mona Lisa en de venus van Milo en natuurlijk de omgeving buiten . Nu zijn we echt heel moe en nemen vlug de metro naar het hotel. Want we gaan nog één keer uit eten . We slapen nog één keer in het hotel.. En nemen nog één keer het ontbijt .Morgen gaan we fietsen door Parijs als afsluiter van onze vakantie.

Bonsoir mes amis