The-Iceman-in-Parijs.reismee.nl

Parijs dag 2

Zaterdag 11 augustus 2012

Trocadéro - Arc de Triomphe -La Defense -Champs - Elysées

Vandaag wodt het een lange wandeldag maar gaan ook regelmatig gebruik maken van de metro ( een beetje mijn knie sparen ) Met de metro vertrekken we naar Trocadéro. De wandeling begint op de Place du Trocadéro. We gaan zo direct naar het benedenplein met de vele fonteinen. Niet minder dan 20 waterkanonnen en 12 waterzuilen zorgen voor een ongekend waterfestijn. Om zuinig om te springen met energie - lees ik hier -worden de kanonnen slechts één tot meerdere keren per uur in werking gesteld. Hier heb je ook een geweldig uitzicht op de Eiffeltoren . Wat is er hier een drukte van jewelste , verkopers alom met prullen zoals eiffeltorentjes gadgets .Je moet ze weg slaan als vliegen. Na enkele mooie shots te hebben genomen vertrekken we hier vlug vandaan en vervolgen we onze wandeling naar Pont de L'Alma . Het beeld v/d vrijheidsvlam bevindt zich vlakbij die Pont de L'Alma. Deze vlam is een replica van diegene die gedragen wordt door het vrijheidsbeeld in New-York. Jammer genoeg vond princes Diana hier in 1997 de dood bij een ongeval . Van hier uit vertrekken we te voet naar de Arc de Triomphe . Het plein is meteen ook een verkeersplein. Niet minder dan 12 rechtlijnige straten komen uit op deze plaats en zorgen voor een gigantische verkeerschaos. Man echt niet te doen . Vanop dit plein kan je alle hoeken van de stad snel bereiken. Deze namiddag willen we van hieruit de Champs - Elysées aflopen tot aan de Place de la Concorde. Maar voordat het zover is, nemen we eerst de metro naar het Westen van Parijs om aldaar de kantorenwijk La Defence te bezoeken. Zeer indrukwekkend groot allemaal. Zodra we de metro uit komen, kom je oog in oog te staan met la Grande Arche (de grote boog) die niet eens gebogen is ( hahaha) maar een groot vierkant met een enorm gat erin blijkt te zijn. Hier gaan we op de trappen zitten en kijken neer op de grote boulevard richting de Arc . Op La Defence is er een kantorenwijk waar vele mensen een baan hebben. Deze wijk lijkt gebouwd te zijn naar New Yorks voorbeeld. We hadden echt de indruk hier in ons geliefkoosde stad Manhattan rond te lopen. Na de lunch zijn we naar het centrum getogen . Aan gekomen aan de Arc De Triomphe heb je echt een mooi uitzicht met in de verte de enorme obelisk .We lopen de beroemde straat van Patijs af naar de Place La Concorde ( een stevige wandeling als je me vraagt ) . We lopen langs een hoop haute couture winkels, eetgelegenheden en andere interessante optrekken, maar als je net als ons nog op je centen zit kan je hier beter vlug doorlopen. Op 42 vind ik de showroom van citroën.( dat had ik met stip aangekruist ) Mooi is te zien hoe het Citroënlogo in de 30 meter hoge glazen gevel is geïntegreerd. Van buiten is de bijzondere draaiende kolom van platforms, waar op elk platform een model Citroën tentoongesteld is. We gaan met een lift naar de bovenste etage, waarna we via de trap afdalen naar de verschillende tentoonstellingen. Bye the way, op de bovenste etage kunt u in de Citroënlounge gratis genieten van een fabuleus uitzicht over de stad. En dat hebben we ook gedaan . Prachtig. Na dit ommetje bezoeken we ook het Grand en Petit Palais om zo eindelijk op de Place De La Concorde uit te komen. Hier rusten we even uit en vervolgen ons laatste deel van de wandeling naar Place Vendôme . Een prachtig plein met heelwat dure winkels maar ook het mooie Ritz Hotel heeft er zijn plaats gekregen . We nemen na deze mooie dag vlug de metro om niet ver van ons hotel te gaan eten bij Les Fondus de la Raclette. Een menu aan 21 € .

Bonsoir mes amis